Menekülj előre!

Személyre szabott megoldások útkeresőknek, gyógyulni vágyóknak.

Karácsonyi utalvány - hal helyett a háló

[email protected]

Neked negatív véleményed van, vagy más?

A visszajelzés témakörét jól körüljártuk a múlt héten. Mai cikkemben arra szeretnék rávilágítani, hogy mi a különbség a negatív és a „más” vélemény között. Az ötleteknek, gondolatoknak, változtatási szándékoknak, véleményeknek ugyanis van egy közös vonása: gyakorlatilag mindig van, akinek nem tetszik. Mivel gyakorlatilag kizárt, hogy -  akár egy blogon :-) -, vagy más formában közölt gondolat minden előzményét, mozgatórugóját ismerje minden hallgató/olvasó - és még akkor sem biztos, hogy egyetértene a szerző következtetéseivel -, így mindig lesznek olyanok, akiknek a gondolat, javaslat nem tetszik, mert vagy nem értik, vagy más véleményük van róla.  Ez eddig rendben is van, hiszen az akció-reakció törvény nem csak a fizikában érvényesül.  Nézzük, mi nincs rendben. :-)

Az nincs rendben, ha nem teszünk különbséget a NEGATÍV, azaz visszahúzó, esetleg kekeckedő, kicsinyeskedő, komolytalan vélemények és a MÁS vélemények között. Ez utóbbi kategóriát nem igazán tudjuk vagy szeretjük megkülönböztetni az előzőtől.  És valljuk be, a vélemény-formálók sem igazán tesznek meg mindent annak érdekében, hogy kitűnjön; melyik csoportba tartoznak. 

 

A NEGATÍV vélemény nem sokat segít.  Általában a nemtetszés kifejezésén, vagy az „úgysem fog működni”, esetleg a „hol élsz te?” szinten nem jut túl. Ezzel sok mindent nem lehet kezdeni, mert ugyan mindenkinek joga van a véleményéhez, de megfogadni vagy elgondolkodni rajta csak akkor lehet, ha érvek, konkrétumok, használható fogódzók vannak benne.


A MÁS vélemény pont ebben különbözik, pont ennyivel több. A MÁS véleményt azért fontos komolyan venni, mert túl azon, hogy a véleményt adó gondolkodott a javaslatodon, olyan meglátása vagy megoldási javaslata van, ami a tiédtől eltér. Ez pedig roppant értékes lehet számodra! Érdemes tehát meghallgatni, mögénézni, megérteni és megfontolni, hátha az ő megoldása új elemet hozhat a te gondolkodásodba is.   Ha tehát valaki komolyan veszi a véleményed, de nem ért egyet veled és azt megfelelő módon el is mondja, akkor tulajdonképpen neked segít, neked tesz szívességet. Miért ne hallgatnád meg, miért ne fogadnád el ezt a segítséget? Miért ne tanulnál belőle, tőle?

Ha ezzel egyetértesz, akkor a kérdés: Miért van az a gyakori eset, hogy inkább a NEGATÍV véleményekkel foglalkozunk, megpróbáljuk meggyőzni a másikat a magunk igazáról, míg a MÁS véleménnyel néha nem, vagy csak méltatlan, ledorongoló módon foglalkozunk? 

Én három lehetséges okot látok.

  1. Gyarlók vagyunk, nem látunk különbséget a két fajta vélemény között.
  2. Gyarlók vagyunk és összekeverjük a két fajta véleményt.
  3. Gyarlók vagyunk és a véleményünket nem úgy mondjuk el, hogy az jól érthető legyen.


Ez pedig a feedback kulturánk gyengeségének a jele.  A gondolatainkat "nem támogató" vélemények tehát nem egyformák és nem egyformán kell őket kezelni. Ahhoz, hogy komolyan vegyék a véleményed – ha komolynak szánod persze -, akkor azt érdemes úgy elmondani, hogy MÁS legyen, hogy foglalkozzanak vele, hogy alapvetően pozitív hatása legyen. Ha nem szakszerűen mondod el a véleményed, ne csodálkozz, ha nem értik. Tehát érdemes tanulni és gyakorolni az érvelést és a feedback-et. Például ide kattintva.

Mi igyekszünk ennek megfelelően működni. És ti? :-)

Nekünk fontosak:

Összes látogatónk a hónapban: 2936
Összes látogatónk eddig: 367260